Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Iklan Nuffnang

Sunday 12 October 2014

Berjalan Ke Masjid Menghapuskan Dosa

Assalamualaikum w.b.t

Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah S.A.W bersabda:

"Sesiapa yang bersuci di rumahnya, lalu berjalan ke masjid untuk mengerjakan kewajipan yang ditetapkan Allah (solat), maka setiap dua langkahnya (mendatangkan kebaikan), selangkah menghapuskan satu kesalahan dan langkah lainnya mengangkat satu darjat." (HR. Muslim)




Dari Ibnu Abas Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa mendengar azan, sedang tidak ada uzur yang menghalanginya mengikuti sembahyang berjema’ah, maka tidak sah sembahyang yang dilakukan sendirian.” Mereka (para sahabat) bertanya: “Apa itu uzur?” Rasulullah SAW menjawab: “Rasa takut (tidak aman) atau sakit.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud)



Sungguh banyak kelebihan solat di masjid. Selain mendapat kelebihan solat berjemaah, banyak lagi fadilat lainnya. Seperti disebutkan dalam hadis, orang yang bersuci di rumahnya (mandi atau berwuduk), kemudian berangkat menuju ke masjid dengan niat untuk mengerjakan solat fardu, maka langkah demi langkah yang dia hayunkan mendatangkan kebaikan. Langkah demi langkah yang dilangkahkan kakinya, salah satu menghapuskan dosanya dan yang sebelah lagi untuk mengangkat darjatnya.

Dalam hadis lain dikatakan bahawa langkah yang dihayunkan untuk perjalanan ke masjid dapat memadamkan kemarahan Allah. Kita tidak tahu apakah Allah sedang marah kepada kita atau sebaliknya. Kalau Allah marah kepada kita, maka kita sangat rugi kerana pertolongan Allah sangat kita harapkan, sama ada sekarang (ketika kita masih hidup) apalagi di sana nanti. Oleh itu untuk meredakan kemarahan Allah hendaklah kita banyak berjalan ke masjid dengan niat untuk mengerjakan solat fardu.





Wallaluaalam

Sumber: 40 Amal Penghapus Dosa, Syahrin Jasah

Sekian dari saya. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu, Walau Sedikit

No comments:

Post a Comment

Share It !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts