Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Iklan Nuffnang

Sunday 30 November 2014

Rukuk dan Sujud Menumpahkan Dosa

Assalamualaikum w.b.t

Rasulullah SAW bersabda: 

"Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya di atas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhanlah dosa-dosanya itu." (HR At-Tabrani)

Dalam hadis ini pun tidak disebutkan sama ada dosa kecil saja atau termasuk juga dosa besar. Menurut para ulama yang boleh terhapus dengan cara begini adalah dosa kecil dan tidak termasuk dosa besar. Mungkin umat Islam pada zaman Rasulullah dahulu kalau ada dosanya hanya dosa kecil. Mungkin juga kalau seseorang itu sudah menjaga solatnya tidak mungkin lagi mengerjakan dosa besar, sesuai dengan firman Allah:  




                          Maksudnya:                                            

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." (Al-Ankabut: 45 )


Dalam hadis juga tidak disebutkan solat apa yang menggugurkan dosa itu, sama ada solat fardhu atau termasuk juga solat sunat. Jawabnya mungkin juga termasuk solat sunat kerana ada disebutkan:




Maksudnya:       

"Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad, engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat." (Hud: 114 )




Wallahualam

Sumber: 40 Amal Penghapus Dosa, Syahrin Jasah.

Sekian dari saya. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu, Walau Sedikit

1 comment:

Share It !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts