Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Iklan Nuffnang

Saturday 22 November 2014

Musibah Dapat Menggugurkan Dosa

Assalamualaikum w.b.t

Dari Aisyah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda:

"Tidak ada satu musibah pun yang menimpa seorang muslim kecuali Allah menghapus dengannya dosa-dosanya, sampai pada duri yang menusuk."
(HR. Al-Bukhari)

Dari Jabir bin Abdullah diriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. menemui Ummu Sa'ib lalu berkata:

"Wahai Ummu Sa'ib, kenapa kamu merintih?" Jawab Ummu Sa'ib: "Aku sedang demam, semoga Allah tidak memberkahi demam." Rasulullah bersabda: "Jangan kamu mencela demam, kerana ia dapat menghilangkan dosa manusia sebagaimana pandai besi menghilangkan karat besi." (HR. Muslim)



Sakit dan musibah adalah penghapus dosa... nikmatilah ia dengan kesabaran.


Musibah penyakit pun ada juga baiknya jika kita bersabar menghadapinya. Seperti disebutkan dalam hadis qudsi di atas, jika kita bersabar menerima ujian penyakit, yakni dengan memuji Allah, maka segala dosa dan kesalahan kita akan terampun. Kita berdiri dari tempat tidur dalam keadaan bersih dari dosa seperti ketika dilahirkan oleh ibu kita. 

Di samping itu Allah SWT memerintahkan kepada malaikat pencatat amal supaya terus mencatat kebaikan yang biasa kita lakukan sebelum sakit. Kita akan terus mendapat pahala dari amalan yang biasa kita lakukan sewaktu sihat. Umpamanya kita selalu solat berjemaah ke masjid, tetapi semenjak sakit kita solat dirumah saja kerana tidak larat berjalan ke masjid. Dalam keadaan seperti ini Allah memberikan pahala seperti biasa, yakni secara berjemaah dan juga solat di masjid.

Seperti disebutkan dalam hadis, syaratnya mesti bersabar dan juga memuji Allah. Sebenarnya bersabar saja pun sudah cukup untuk mendapatkan ganjaran seperti itu. Kita perlu bersabar dan reda menerima ketentuan Allah kepada kita. Kalau kita sanggup memuji Allah seperti yang dilakukan oleh Nabi Ayyub ketika menderita penyakit yang berpanjangan, tentunya kita mendapat markah yang lebih tinggi lagi.  






Wallahualam

Sumber: 40 Amal Penghapus Dosa, Syahrin Jasah.

Sekian dari saya. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu, Walau Sedikit

No comments:

Post a Comment

Share It !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts